انواع مفتول از لحاظ آماده سازی و کاربردهای آنها

در دنیای حاضر با توجه به صنعتی شدن اغلب تولیدات استفاده از انواع آلیاژ ها و فلز ها در حال گسترش است اما در این بین یکی از رایج ترین و پر استفاده ترین انواع این آلیاژ ها مفتول می باشد و به نوعی متریال مادر به شمار می رود و به تولیدات حاصل از آن اصطلاحاً محصولات مفتولی گفته می شود.

این فلز را به نام سیم خشک نیز می نامند که در واقع از یک رشته سیم هادی ( عموما از جنس مس) تولید شده است و عموماً در مواردی مثل تابلوهای برق، برق کشی ها و … مورد استفاده واقع می شود.

این فلز را میتوان بر اساس فاکتورهای متنوعی طبقه بندی نمود اما بر طبق شرایط و چگونگی آماده سازی شامل چندین مورد خواهد شد که در ادامه به شرح آنها خواهیم پرداخت.

آشنایی با انواع مفتول :
  • مفتول مسوار :

به منظور ساخت این محصولات می بایست در گام نخست سطح مفتول ها را از تمامی موارد مثل چربی ها و آلودگی ها تمیز نمود البته ممکن است برخی از آلودگی ها مثل سولفورها، کلریدها و یا سولفات ها بر روی آن زدوده نشوند اما چنانچه اقدام به برطرف نمودن آنها نکنید ممکن است در طی عملیات آبکاری در صنایع مشکل ایجاد کنند و در آخر به شکل لکه های سیاه بر روی سطح محصول خود را نشان دهند، به همین دلیل عملیات زدودن آلودگی ها حائز اهمیت است.

در کشور ما اغلب این محصولات توسط کشورهای چین و اوکراین تامین می شوند اما در هنگام تخلیه در بنادر ایران ممکن است به علت رطوبت هوا و شرایط جوی دچار زنگ زدگی عمیق شوند و همین امر موجب ریزش سطح این فلزات و از بین رفتن بخشی از سرمایه خواهد شد.

مسوار مفتول می تواند نقش خود را در انواع صنایع ایفا کند به طوری که در اغلب صنایعی چون کابینت سازی، ساخت یخچال، کیف سازی و بسیاری صنایع دیگر دیده می شود.

  • مفتول سیاه :

این محصول در حرارت های بسیار زیاد ساخته می شود و از ویژگی های آن میتوان به منعطف بودن و امکان تغییر شکل آن اشاره کرد که این آیتم ها سبب می‌ شود تا بتوان به راحتی با آن کار کرد و تمامی این موارد موجب محبوب شدن و پر مصرف تر شدن این محصول خواهند شد.

این نمونه ها در انواع سایزها و قطر ها ساخته می شوند و هر کدام می ‌توانند در زمینه صنعتی مختلفی کاربرد داشته باشند، این محصولات را عموماً به شکل کلاف بسته بندی می کنند و همین امر سبب جابجایی آسان تر آنها خواهد شد، البته در اغلب موارد کلاف ها را به شکل به هم تنیده در می آورند تا حمل و نقل و بارگیری آنها به سهولت انجام پذیرد.

  • مفتول اسید شویی

علت نام گیری این محصولات این است که لایه سطحی فلز به واسطه اسید تمیز و براق می گردد و این روند عموماً به دو طریق صورت می پذیرد.

_ ارتقاء کیفی سطح فلز که به علت تفکیک شدن لایه اکسیدی از روی آن انجام می شود و سبب می ‌شود تا فلز به شکل و شمایل بهتری دیده شود.

_ ورق را به منظور انجام عملیات نورد سرد آماده می کنند، در این حالت عموماً پوسته اکسیدی روی سطح فلز حالتی ضد سایش و سخت را دارا می باشد، از این رو چنانچه فرآیند اسید شویی سرد بدون اکسید زدایی بر روی ورق صورت پذیرد ممکن است غلتک های نورد سرد به شدت ساییده شوند و یا در نهایت از تلرانس خارج گردند که این موضوع موجب اختلال در کل روند نورد سرد خواهد شد.

  • مفتول گالوانیزه

گاهی به دلایل خاص فولاد را درون یک وان مذاب می اندازند تا یک کاور یا محافظ بر روی سطح آن ایجاد گردد این پروسه را اصطلاحا گالوانیزه کردن می نامند که هدف آن افزایش پایداری فولاد در برابر عواملی چون زنگ زدگی و یا خوردگی است، البته انجام این فرآیند سبب بالا رفتن قیمت فولاد خواهد شد اما در مقابل عمر بهینه آن نیز ارتقا می یابد پس به عبارتی خرید آن مقرون به صرفه تر خواهد بود.

البته لازم به ذکر است که این محصول خود به دو گروه مفتول گالوانیزه سرد و گرم تقسیم می گردد و از موارد استفاده و کاربرد آن می توان به ساخت انواع حصار و فنس به منظور افزایش امنیت انواع محیط ها اشاره کرد.

اشتراک گذاری:

مطالب بیشتر:

نقش شیلد در کابل چیست ؟

با توجه به نیاز روزافزون به تجهیزات و ابزارهای الکترونیکی وجود کابل های متنوع نیز بیش از پیش حائز اهمیت شده است، اما در بین