نقش شیلد در کابل چیست ؟

با توجه به نیاز روزافزون به تجهیزات و ابزارهای الکترونیکی وجود کابل های متنوع نیز بیش از پیش حائز اهمیت شده است، اما در بین طیف گسترده این محصولات کابل هایی تولید شده اند که اصطلاحاً به آنها کابل شیلد دار گفته می شود که با ورود خود به عرصه صنعت و ساختمان سازی توانستند نقش مفید و مثمر ثمری را به دنبال داشته باشند که در این متن به شرح کامل مزایا و ویژگی های آنها خواهیم پرداخت.

آشنایی بیشتر با کابل شیلد دار :
  • این محصول در واقع کابلی است که علاوه بر غلاف روتین تمامی کابل ها واجد یک لایه روکش اضافه نیز می باشد که بر روی غلاف سیم ها تعبیه شده، اما وجه تشابه این کابل با دیگر کابل های برق در این است که همانند آنها از دو یا تعدادی سیم حاوی روکش ساخته شده است و به واسطه یک روکش از جنس مس یا آلومینیوم تمامی سیم ها به شکل یک پک یا مجموعه در آمده و کاور شده اند.

    کابل شیلد دار اغلب به رنگ خاکستری ساخته می شود اما ممکن است برخی از برندهای تولیدی اقدام به تولید رنگ های دیگری به منظور پوشش pvc برای این کابل ها نیز بکنند.

علت تولید کابل شیلد دار چیست :

شاید این سوال در ذهن شما ایجاد شده باشد که به چه منظوری از این کابل ها بهره برده می شود و یا علت تولید آنها چیست؟ همانطور که انتظار می رود تعبیه شیلد بر روی کابل ها سبب ارتقاء هزینه نهایی این محصولات خواهد شد و همچنین در طرف مقابل نیز ممکن است به علت افزایش لایه های کابل؛ وزن آنها نیز بیشتر گردد، اما به نظر شما چرا سازنده ها تمامی این زحمات و تلاش ها را متحمل می شوند و نیت آنها از تولید چنین کابل هایی چیست؟

جواب این سوال را می توان با شرح عملکرد و هدف کابل شیلد دار به طور کامل تفسیر نمود، اصلی ترین علت به کار گرفتن این کابل ها از بین بردن نویز و جریان های اضافه می باشد چرا که جریان ‌های محیط اطراف می تواند در عملکرد تمامی کابل ها تاثیر گذار باشد، اما در ادامه به شرح دلایل استفاده این محصولات به طور جزئی تر خواهیم پرداخت :

    • محافظت از کابل در لوله های فلزی و غیر فلزی

    چنانچه کابل های برق در لوله ‌های فلزی جای داده شوند این احتمال وجود دارد که در گذر زمان به علت شرایط جوی و یا سایش دچار خوردگی شوند اما هنگامی که از کابل شیلد دار در چنین مواردی بهره برده شود عمر مفید کابل ها به میزان چشمگیری بیشتر خواهد شد.

    • به منظور پیشگیری از ایجاد میدان الکتریکی بین یک هادی با هادی های مجاور

    هنگامی که چندین کابل در مجاورت یکدیگر واقع شوند احتمال اینکه به واسطه میدان های الکتریکی یکدیگر دچار اختلال شوند زیاد است اما هنگامی که کابل مورد نظر واجد شیلد باشد میدان الکتریکی تولید شده توسط آن بر روی کابل های مجاورش تاثیر نخواهد گذاشت.

    • کابل شیلد دار، پیشگیری از ایجاد فشار بیش از اندازه ولتاژ بین هادی ها

    از دیگر فوایدی که تعبیه شیلد برای کابل ها به همراه خواهد داشت پیشگیری از اعمال فشار بیش از اندازه ولتاژ بین هادی ها خواهد بود، در حقیقت این روکش رسانا با جذب ولتاژ مضاعف؛ جریان را متعادل نگه میدارد.

    • پیشگیری از نشر جریان در شرایط خاص

    گاهی ممکن است کابل ها در شرایط خاصی تعبیه شوند به طور مثال چنانچه میزان رطوبت، چربی و یا دوده در آن فضا زیاد باشد و کابل مورد نظر از نوع فاقد شیلد باشد ممکن است لایه ای از ترکیبات ذکر شده بر روی کابل ایجاد گردد که موجب نشر جریان انتقالی به محیط پیرامون شود اما هنگامی که شما از کابل واجد شیلد استفاده کنید چنین احتمالی به حداقل خواهد رسید.

    • استفاده برای کابل های تعبیه شده در زیر زمین

    چنانچه قرار است کابل ها در فضاهایی مثل زیرزمین، کانال ها و یا مجرا های غیرفلزی تعبیه شوند به علت شرایط جوی و یا سایش بهتر است کابل واجد شیلد باشد چرا که اگر این کابل ها با زمین اتصال داشته باشند دچار پدیده تخلیه الکتریکی خواهند شد اما بهره گیری از کابل شیلد دار سبب پیشگیری از ایجاد میدان الکترواستاتیکی در فضاهای زیرزمینی می گردد.

اشتراک گذاری:

مطالب بیشتر: