تفاوت کابل مفتول و کابل افشان

هنگامی که مبحث وجه تمایز بین کابل مفتول و کابل افشان مطرح گردد عموما این سوال عنوان می ‌شود که کابل افشان بهتر است یا مفتول؟ مطرح نمودن این پرسش بدین شکل اشتباه است چرا که نمی ‌توان گفت کدام یک نسبت به دیگری برتری دارد بلکه می بایست از فروشنده بپرسید در این مکان مشخص بهتر است کدام یک از کابل ها تعبیه گردد؟ چرا که ویژگی و آپشن های هر یک کاملاً متفاوت است و هر کدام می توانند تحت شرایط متفاوتی نقش خود را به نحو احسنت ایفا کنند.

آشنایی با کابل مفتول و افشان :
  • این دو کابل جزء رایج ترین و پرمصرف ترین کابل هایی می باشند که به منظور انجام سیم کشی های ساختمان کاربرد دارند و به طور کلی شش تفاوت کلیدی بین این دو کابل وجود دارد و هنگامی که به آنها واقف شویم می ‌توانیم از آنها در مکان درستی بهره ببریم.

     

    کابل افشان چیست  :

    همانطور که میدانید سیم و کابل دو محصول کاملاً جدا و متفاوت از یکدیگر هستند اما گاهی برخی اینطور تصور می کنند که وقتی واژه افشان در میان باشد منظور ما حتماً کابل است در صورتی که محصولی به نام سیم افشان هم تولید می شود.

    به طور عمومی کابل های افشان را اینطور توصیف می کنند که : هنگامی که سطح مقطع رشته های تشکیل شده بین بازه 0.25 الی 0.5 باشد و به شکل متعدد در کنار یکدیگر جای بگیرند؛ به این حالت اصطلاحا هادی افشان گفته می شود و هنگامی که این سیم ها به واسطه یک کاور عایق شوند در نهایت کابل افشان را خواهند ساخت.

    از خصوصیت بارز این محصولات می توان به این مورد اشاره کرد که واجد انعطاف‌پذیری زیادی می ‌باشند چرا که از تعداد زیادی رشته های بسیار نازک مس ساخته شده اند.

کابل مفتول چیست :

چنانچه کابل مورد نظر واجد تنها یک رشته هادی از جنس مس باشد آن کابل از نوع مفتولی خواهد بود که عموماً به واسطه محافظ هایی از جنس پلیمر پی وی سی کاور می شود، اما در ادامه به شرح تفاوت های این دو کابل خواهیم پرداخت.

وجوه تمایز کابل مفتول با کابل افشان در چیست :
      • مقاومت اهمی

      مقاومت اهمی در واقع یک پارامتر محسوب می شود که برای ابزارهای برقی و الکترونیکی تعریف شده است، اما چنانچه این دو کابل را تحت شرایط و دمای یکسان بر اساس این پارامتر مقایسه کنیم؛ کابل افشان واجد مقاومت بیشتری می باشد، بر اساس آزمایشات صورت گرفته علت این تفاوت را تعداد زیاد رشته های سازنده کابل دانسته اند.

      • انعطاف پذیری

      به منظور ساخت کابل های افشان عموما از رشته های مس بسیار نازک بهره گرفته می شود همین موضوع سبب می ‌شود تا در قیاس با نوع مفتولی که تنها از یک رشته تشکیل شده است منعطف تر و شکل پذیر تر باشد، این آپشن سبب می شود تا کابل های افشان به ندرت دچار شکستگی شوند.

      • خوردگی و سایش

      یکی از نگرانی ها و دغدغه هایی که در مبحث سیم کشی ساختمان وجود دارد سایش و خوردگی کابل ها است و این مسئله به عنوان یکی از وجوه تمایز کلیدی بین این دو کابل محسوب می شود و در این موضوع کابل مفتول گزینه بهتری خواهد بود چرا که از لحاظ پایداری در درجه بالاتری در قیاس با کابل افشان  قرار دارد و در برابر عوامل سایشی مقاومت قابل قبولی را از خود نشان می ‌دهد.

      • هزینه و قیمت

      چنانچه هزینه و قیمت تمام شده سیم کشی برای شما اولویت داشته باشد کابل های مفتولی گزینه مناسب تری خواهند بود چرا که در مقایسه با کابل های افشان قیمت ارزان تری را شامل می شوند.

      • قطع شدن جریان

      اگر قرار باشد این دو سیم را از این لحاظ مورد قیاس قرار دهیم باید بگوییم که کابل های افشان دچار اتصالی و قطعی بیشتری در مقایسه با کابل دیگر می شوند.

      • کاربرد و محل استفاده

      حال وقت آن رسیده است تا به اصلی ترین وجه تمایز این دو کابل بپردازیم

      کابل افشان : اغلب در مصارف صنعتی، هدایت جریان داخل لوازم برقی، به منظور هدایت انرژی در روشنایی ها، در فضاهای باز و برای سیم کشی ها کاربرد دارد.

      کابل مفتول : اغلب در داخل ساختمان ها استفاده می شود، چنانچه متراژ  فضایی که قرار است سیم کشی شود وسیع می باشد این کابل گزینه مناسب ‌تری خواهد بود.

       

اشتراک گذاری:

مطالب بیشتر:

نقش شیلد در کابل چیست ؟

با توجه به نیاز روزافزون به تجهیزات و ابزارهای الکترونیکی وجود کابل های متنوع نیز بیش از پیش حائز اهمیت شده است، اما در بین